Budtabell
Pinnbetalning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Nr | Spelets namn | Stick | Misär typ | Ofärg | Färg | Högsta färg |
1 | Begär | 6 | 0 | 0 | 1 | |
2 | Turné 6 | 6 | 0 | 0 | 1 | |
3 | 7-spel | 7 | 0 | 0 | 1 | |
4 | Vingel 6 | 6 | 0 | 1 | 1 | |
5 | Gask på 0 | 7/0 | sluten, 11 | 0 | 0 | 1 |
6 | Gök | 0 | öppen, 13 | 0 | - | - |
7 | Turné 7 | 7 | 0 | 1 | 1 | |
8 | Köpmisär på 1 | 0 | sluten, 11 | 0 | - | - |
9 | Gask på 1 | 8/0 | sluten, 12 | 0 | 0 | 1 |
10 | 8-spel | 8 | 0 | 1 | 1 | |
11 | Vingel 7 | 7 | 1 | 1 | 3 | |
12 | Turné 8 | 8 | 1 | 1 | 3 | |
13 | Köpmisär på 2 | 0 | sluten, 12 | 0 | - | - |
14 | Gask på 2 | 9/0 | sluten, 13 | 0 | 1 | 1 |
15 | Solo 6 | 6 | 0 | 1 | 1 | |
16 | Vingel 8 | 8 | 1 | 3 | 5 | |
17 | Köpmisär på 3 | 0 | sluten, 12 | 0 | - | - |
18 | Gask på 3 | 10/0 | öppen, 12 | 0 | 1 | 2 |
19 | 9-spel | 9 | 1 | 1 | 3 | |
20 | Köpmisär på 4 | 0 | sluten, 12 | 1 | - | - |
21 | Gask på 4 | 11/0 | öppen, 13 | 1 | 1 | 3 |
22 | Tringel 9 | 9 | 3 | 5 | 11 | |
23 | Köpmisär på 5 | 0 | sluten, 12 | 1 | - | - |
24 | Gask på 6 | 12 | 1 | 2 | 4 | |
25 | Solo 7 | 7 | 0 | 1 | 2 | |
26 | Köpmisär på 6 | 0 | sluten, 12 | 1 | - | - |
27 | Gask på 5 | 12 | 1 | 3 | 5 | |
28 | Solo 8 | 8 | 1 | 2 | 4 | |
29 | Vira | 13 | 2 | 4 | 8 | |
30 | Solo petite misär | 0 | sluten 12 | 2 | - | - |
31 | Solo 9 | 9 | 2 | 4 | 8 | |
32 | Solo grande misär | 0 | sluten, 13 | 4 | - | - |
33 | Solo 10 | 10 | 4 | 8 | 16 | |
34 | Solo petite misär ouverte | 0 | öppen, 12 | 8 | - | - |
35 | Solo petite misär ouverte royale | 0 | öppen, 12 | 16 | - | - |
36 | Solo 11 | 11 | 8 | 16 | 32 | |
37 | Solo grande misär ouverte | 0 | öppen, 13 | 24 | - | - |
38 | Solo grande misär ouverte royale | 0 | öppen, 13 | 32 | - | - |
39 | Solo 12 | 12 | 16 | 32 | 64 | |
40 | Solo Vira | 13 | 32 | 64 | 128 |
"Stick" anger minsta antal stick som krävs för hemgång i trumfspel. 0 = misär.
"Misärtyp" anger vilka misärspel som är öppna / slutna och vilka som spelas med 11 / 12 / 13 kort.
Vid omköp betalas pinnar separat för vardera köpet.
Pinnbetalningen i lagda köpspel sker enligt den trumffärg som valdes före köpet.
Lagda solo- och gaskspel betalas i ofärg, såvida de inte bjöds i färg eller högsta färg.
Budgivningen
När korten delats ut och högsta färg bestämts börjar budgivningen, en auktion där spelarna bjuder om vem som skall bli spelförare.Varje bud är ett erbjudande att träda in som spelförare i det spel som bjudes och försöka gå hem genom att uppfylla de av spelet givna villkoren.
Det finns sammanlagt ett fyrtiotal olika spel att välja mellan. Spelen kan delas in i två huvudgrupper: trumfspel och misärspel.
I trumfspel måste spelföraren ta minst ett visst antal stick för att gå hem.
Antalet stick som krävs varierar från spel till spel, men ligger alltid mellan sex och tretton.
Sättet att välja trumf varierar också. Ibland får spelföraren välja fritt och ibland väljs det från kort som slås upp ur talongen.
Misärspelen spelas alltid i sang, d. v. s. utan trumffärg. För hemgång krävs att spelföraren inte tar ett enda stick.
Förhand inleder alltid budgivningen och turen att bjuda fortsätter sedan medsols runt bordet.
Varje bud måste följas av valfritt högre bud eller av pass, vilket innebär att man drar sig ur budgivningen.
Det är kutym att förhand inte får öppna budgivningen med att passa.
Den inbördes rangordningen mellan buden (d. v. s. de spel som kan bjudas) framgår av budtabellen här.
Spelen ordnas efter hur svåra de anses vara att vinna och vilka betalningar som gäller.
Ett trumfspel med fritt val av trumffärg kan bjudas över av samma bud i färg.
Därmed åtar sig budgivaren att välja någon av färgerna som trumf.
Om hjärter är högsta färg och ett bud som avgivits i färg blir slutbud får spelföraren därför bara välja hjärter eller ruter som trumf.
Ett bud i färg bjuds i sin tur över av samma bud i högsta färg.
Budgivaren måste då välja högsta färg till trumf om budet blir slutbud.
En spelare har också möjlighet bjuda över ett bud med samma bud i förhand om han sitter i förhand i förhållande till den föregående budgivaren.
Förhand kan på så sätt bjuda över både mellanhand och efterhand, och mellanhand kan bjuda över efterhand.
Bud i bättre färg går före bud i bättre hand.
Om efterhand bjuder "7-spel i färg" kan förhand bjuda över med "7-spel i färg och i förhand", däremot inte med "7-spel i förhand".
En spelare som passat får inte ge sig in i budgivningen igen.
När två spelare passat säger man att den återstående spelaren fått sitt sista bud avpassat.
Han blir därmed spelförare och skall försöka gå hem i det spel som bjöds, medan de två övriga spelarna, motspelarna, tillfälligt bildar ett par som skall försöka sätta spelföraren, det vill säga hindra honom från att gå hem.